Anime Filmy & seriály

Deprese, sebenenávist a naděje v Neon Genesis Evangelion

Je to téměř 30 let, co televizní stanice TV Tokyo začala vysílat anime Neon Genesis Evangelion. Kulturní fenomém, který ovlivnil a stále ovlivňuje anime a popkulturu. Objevují se kolaborace mezi různými gacha hrami a Evangelionem. Do širšího povědomí se dostal i díky „meme“ kultuře. Jeden příklad za všechny: Martin „Mikýř“ Mikyska použil úvodní znělku Evangelionu ve svém pořadu. Zájem pomohl oživit i Netflix, když v roce 2019 nabídl seriál na své platformě (neobešlo se to bez kontroverze kvůli problémovému překladu).

Jistá mnohoznačnost a velká míra náboženských symbolů učinila Neon Genesis Evangelion cílem mnoha rozborů, esejí a debat. Jedná se o jedno z nejvíc vlivných děl v japonské popkultuře. Často bývá doporučované či v „TOP něco“ žebřících i mimo diváky anime spolu s filmy studia Ghibli, Satošiho Kona nebo Ghost in the Shell.

Příhodná spolupráce ve hře Honkai Impact 3rd. V obou médiích máme anděli a příběh se točí okolo „třetího úderu“; zdroj: miHoYo, Khara

Hrozba třetího úderu

Před 15 lety došlo ke kataklyzmatické události zvané „Druhý úder“. Následkem toho mimo jiné zmizela Antarktida, zanikla roční období, ale hlavně vymřela půlka lidské populace.

V současnosti v novém městě Tokyo 3 nastupuje Shinji Ikari do nové školy. Ve stejnou dobu je vyhlášen poplach. K městu se blíží obrovský anděl. Armáda s tradičními zbraněmi nezmůže nic. Na scénu nastupuje organizace NERV se svoji revoluční zbraní. Na její ovládání je potřeba pilot a tím je Shinji – 14letý samotářský kluk, který dostal nečekaný úkol – musí čelit andělovi a zabít ho, než zničí Tokyo 3. Díky tomuto úkolu se stává pilotem obrovské mechy Evangelion, zkráceně Eva. Ale Eva se nezdá být obyčejnou mechou…

A Neon Genesis Evangelion se nezdá být obyčejným mecha anime. Mecha a specificky Super robot žánru dominovali série jako Mobile Suit Gundam a Super Dimension Fortress Macross. Obě série měly společnou jednu věc: ti roboti tam byli opravdu cool. Kosmické lodě potažmo stíhačky, které se přeskládaly do antropomorfního robota. Jediné, co jejich cool faktoru chybělo bylo, aby se třeba 5 robotů poskládalo do jednoho obřího robota. Zní to povědomě, že?

Ale pilotovat Evu není cool. Už při vstupu do Evy musí pilot dýchat přes speciální tekutinu. Každá mise tak už v počátku vyžaduje utopení se. Tahle technologie má svůj základ v realitě. Široké veřejnosti ji představil James Cameron ve filmu Propast. Tím ale bolest teprve začíná. Eva je propojená s pilotem. Pilot tak cítí každý úder, každé zranění, utrženou končetinu.

Aby toho nebylo málo, Evy jsou děsivé. Nemají klasickou stavbu těla. Jsou spíš monstrum spoutané v brnění.

Samotné souboje jsou krátké a velice intenzivní. Jde zároveň o souboj s časem. Když jede Eva na vlastní zdroj, má pilot maximálně 5 minut k likvidaci anděla. Ovšem samotnému souboji předchází dlouhá příprava. Analyzování hrozby, mobilizace, nachystání Evy. Po souboji následují opravy a rekonvalescence pilota. Samotných soubojů tak ve výsledku moc není.

Místo kvantity se jede na kvalitu. Souboje jsou různorodé. Andělé totiž nejsou hloupí a přizpůsobují se podmínkám boje. Každý anděl je tak výzva nejen pro piloty Shinjiho, Asuku a Rei, ale taky pro celou obrannou sekci NERVu, které velí Misato Katsuragi.

zdroj: Gainax

Andělé venku, démoni uvnitř

Shinji se v NERVu potkává po letech se svým otcem Gendem, který ho v dětství opustil. Ten je vůči Shinjimu v lepším případě lhostejný, v horším případě jím pohrdá. Přitom Shinji by se k otci rád dostal blíž. Závidí Rei její vztah s Gendem: je jediný, ke komu je otevřená, jinak ani s nikým nekomunikuje, a to ani ve škole.

Dostat se k Shinjimu blíž se snaží Misato, která si Shinjiho k sobě i nastěhovala a snaží se pro něj fungovat i jako rodič (i když je to občas Shinji, kdo je ten dospělejší). Ale ani k Misato se není schopný otevřít.

Ve druhé čtvrtině se přidá Asuka. Energická, velice sebevědomá a místy panovačná. Se Shinjim vedle sebe působí jako den a noc. Její konfliktní povaha umí Shinjiho vyhecovat k akci. Čím víc se poznávají, tím víc vychází najevo, že jsou si podobnější než si mysleli.

V půlce seriálu dojde ke zlomu. Čím dál víc se začínáme posunovat k pohledům do vnitřního světa postav. Ať už jde o krizi identity Rei, vnitřní nejistotu Asuky a nebo Shinjiho sebenenávist. Tento posun se projevuje i v příběhu, kdy andělé, místo aby čelili Evám, snaží se čelit jejich pilotům.

Tohle kulminuje ve finále seriálu, které se oproti očekávání celé odehrává v hlavách hlavních postav. Z vnější akce vidíme jen pár útržků, celé to má blíž ke slideshow plné vnitřních monologů. Aby to celé vyvrcholilo dnes už legendárním koncem. Gratulujeme.

zdroj: Gainax

Konec evangelia

Rozpočet seriálu byl napnutý a na konci už vyloženě docházely peníze. Tvůrci ve studiu Gainax byli naštěstí dost zkušení a tento fakt chytře maskovali, ať už extrémním svícením (díky kterému má Evangelion neskutečný styl, který vyniká i dnes), tak šikovnou recyklací záběrů. Jenže ne vždy se to povedlo a v seriálu se tak objevují i statické záběry trvající až 20 vteřin. Ovšem bez znalosti tohoto faktu tyhle zvláštnosti pořád působí jako tvůrčí záměr.

Vrchol nedostatku peněz tak bylo dvoudílné finále, které místo epických bitek nabídlo vnitřní boj postav, který má blíž k picture dramatu než regulérní animaci. Konec se vymykal všemu myslitelnému, co můžete mít v mecha anime. Natolik se vepsal do paměti, že když má film nebo seriál velice podivný konec nebo je totálně v rozporu se zbytkem seriálu, tak se uchytil pojem „Gainax ending„.

Ovšem diváci a potažmo fanoušci měli jiný názor. Nebyli nadšení. Do studia chodili rozhořčené emaily, dopisy a dokonce i výhružky smrti.

Gainax nezahálel a v roce 1997 vydal OVA End of Evangelion, který slouží jako alternativa k epizodám 25 a 26. Přišlo, co fanoušci očekávali – spousta akce, souboje mezi Evami v plné parádě a víc náboženské symboliky než v celém seriálu. Přesto se tvůrci nevzdali introspekce a došlo i k použití hraných záběrů. Což pořád znamenalo jednu věc – Evangelion není ani s tímto koncem úplně doslovný a nechává hodně prostoru pro interpretaci.

zdroj: Gainax

Evangelium podle Anna

Hlavní mozek za celým Evangelionem je Hideaki Anno. Původně animátor, který posléze spoluzaložil studio Gainax. V roce 2006 odešel z Gainaxu a založil studio Khara, kde znovu převyprávěl příběh Evangelionu v sérii filmů Rebuild of Evangelion (Shin Evangelion). V rámci studia Khara si potom mohl splnit fanouškovský sen a ve spolupráci se studii jako Toei, Toho a Tsuburaya dělal remaky Godzilly (Shin Godzilla), Ultraman (Shin Ultraman) a Kamen Rider (Shin Kamen Rider).

Hideaki Anno je velký fanoušek tokusatsu jako Kamen Rider, ale hlavně Ultraman. Láskou k těmhle sériím je protkán celý Evangelion. Už úvodní střet armádních složek a anděla jakoby vypadl z kaiju eiga. Do toho jsou souboje s anděly ve městě mnohem blíž k tokusatsu sériím než k tradičním mecha anime. A takhle by mohlo pokračovat dál drobnostmi jako ikonickým Rider kickem nebo že celý design NERVu je inspirován organizací z Ultramana.

Neon Genesis Evangelion vzešel z krize. Z krize tvůrčí, krize osobní, kdy Annovi nedařilo a začal přešlapovat na místě. To eskalovalo do deprese, silné frustrace a letargie. Tahle ta směs Annových negativních emocí se celá zhmotnila v podobě Shinjiho.

Evangelion byl pro mnohé fanoušky formativní dílo. Pomohl jim pochopit, co se děje v jejich hlavě. Dokázali se ztotožnit se Shinjim. Mladým klukem trpícím depresemi, který sebou pohrdá. Nedokáže si přiznat, že na něm někomu záleží. Bojí se druhým lidem otevřít, aby se nezranil. Že má cenu jako člověk a ne jen jako nástroj pro řízení Evy. Tak ho možná vnímá Gendo jeho otec, který zároveň ztělesňuje monstrum, ve které Shinji může vyrůst.

zdroj: Gainax

Zvěstování nového věku

Evangelium znamená zvěstování, doslova dobrá zpráva. A Hideaki Anno nám tu dobrou zprávu přináší. Že ze zdánlivě nekonečné spirály frustrace, sebenenávisti a letargie existuje cesta ven. Nesklouzává k laciným poučkám a jednoduchým frázím. Tahle cesta je náročná, bolestivá a ne nutně lineární. Můžete v jednu chvíli udělat krok dopředu a pak následně dva dozadu. Je to dlouhý proces. Vyžaduje přijmutí rizika. Není tu záruka šťastného konce. Ale je tu naděje. A o tom vlastně Neon Genesis Evangelion je, o naději.

NázevNeon Genesis Evangelion
Originální název 新世紀エヴァンゲリオン; Shinseiki Evangelion
TypTV série
Délka26 x 25 minut
StudioGainax
ScénářHideaki Anno
RežieHideaki Anno
Hodnocení na agregátních portálech
MyAnimeList.net
anilist.com
anime-planet.com
8.35
83 %
4.02 z 5
kinobox.cz
csfd.cz
imdb.com
Rotten Tomatoes – tomatometer
Rotten Tomatoes – audience
84 %
82 %
8.5
100 %
89 %

Filmový nadšenec se slabostí pro asijskou tvorbu. AniList: https://anilist.co/user/4thPretender/ MyDramalist: https://mydramalist.com/profile/4th_Predenter

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *