Hry Recenze

Recenze: Karak 2 přináší jízdní tvory a mnoho dalšího

Dočkali jsme se, Karak 2 od tvůrčí dvojice Petra Mikšy a Romana Hladíka dorazil na pulty obchodů! Tato dlouho očekávaná hra, která vyšla v nakladatelství Albi, je pokračováním původního Karaku. Ten okouzlil malé i velké hráče svou jednoduchostí a přitom zábavností. Každá hra je v Karaku trochu jiná, a to díky kostkám a náhodnému losování kartiček podlaží i monster. Jeho rozšíření přidalo do už tak dovedně vyvedeného ansámblu hrdinů další, včetně „všemocného“ Regenta, který dokáže pořádně zamíchat karty. Zkrátka a dobře se jedná o hru, kterou vysvětlíte do půl hodiny i těm největším herním neumětelům a pořádně se u ní zasmějete (případně si u ní se stejným nadšením zanadáváte).

Oznámení o tom, že se chystá dvojka, tak rozdmýchalo deskoherní vody. Obzvláště poté, co bylo řečeno, že se změní herní mechaniky: Karak 2 měl nově obsahovat suroviny a herní plán se měl z podzemí přesunout na zemský povrch. Do poslední chvíle ale nebylo nic jisté. Jak se tedy Karak 2 povedl? Podařilo se mu vyrovnat se jedničce?

Přes pláně a propasti

V druhém díle se opravdu přesouváme z podzemí hradu Karak na povrch. Země se po poražení mocného draka otřásla a popukala a z vytvořených proláklin začaly na denní světlo vylézat příšery. Hrdinové z jedničky na ně ale naštěstí nejsou sami. Mají nově jízdní zvířata a své vlastní armády, které jim pomohou hordy – a nakonec i hlavního bosse, Temného generála – porazit.

Grafika je na první pohled stejná a zároveň krapet jiná. Herní deska hrdinů vypadá jako z původního Karaku, jen na ní přibylo cimbuří a okénka na stavby a armády. Díly nového herního plánu již nejsou čtvercové, ale mají tvar šestiúhelníku. Propasti na nich fungují podobně jako zdi v jedničce. Díly jsou zde ale nově rozdělené na dvě úrovně. Na první se při položení objevuje jedna příšera, na druhé úrovni jsou tam nestvůry dvě. Místo žetonu prokletí je tu žeton moru.

Novinkou je stavba měst a získávání surovin. Za suroviny, tj. jídlo, kámen a dřevo, si můžete kupovat herní vylepšení, jako jsou stáje, portál, prapory slávy a tři typy armád. Zatímco stáje vám získají v každém kole jeden tah navíc, portál vám umožní provést jednou za tah přesun z města nebo do města z jakéhokoliv dílku na stole. Prapory slávy vám zvýší slávu o dvě úrovně, a tím vám permanentně zvýší možný počet armád o dvě. Ale pozor, stavby jdou stavět pouze ve městech: a tak si musíte, než si začnete cokoliv vylepšovat, své sídlo na vhodném poli postavit.

Kostky, které v Karaku 2 jsou, nepatří mezi jen tak obyčejné. Jsou na nich vyražené meče a lebky: meče určují bojovou sílu, lebky kolik životů si musíte po boji odečíst. Kostky mají i jednotlivé armády a doporučuji si je pořádně prohlédnout, než začnete nakupovat, protože každá armáda má trošku jiné rozložení mečů a lebek. A pozor! Pokud vám při útoku na příšeru padne na kostce armády lebka, přijdete o ní. Vždy tedy pořádně zvažte, zda ji k boji použijete či nikoliv.

Je libo dinosaura?

Hráči původního Karaku jistě ocení, že si hra zachovala oblíbené hrdiny, a jen je posadila na impozantní jízdní zvířata a bytosti a upravila jim schopnosti, aby byly pro dvojku vhodnější. Kromě Elspeth, Xanrose a dalších starých známých je tu ale i nový hrdina, Darius. Ten má úžasného jízdního raptora, který mu pomáhá v boji a jedná se o velmi silnou herní postavu. Tvůrci jej zároveň zpracovali jako dodatek k původnímu Karaku, takže pokud chcete, můžete si s ním hrát i v prvním díle (zde bohužel bez kchůl dinosaura).

Co se herního zážitku týče, musím zvolat třikrát hurá, protože hra je i po přidání nových komponentů stejně zábavná! Všechno je bytelné a kvalitní, až tedy na destičku pod Generála, přiznám se, že nám v tom podkladu moc nedržel a dali jsme ho do 3D vytištěné destičky, kterou jsme ke hře Albi dostali navíc. Pravidla opět nezaberou moc času (doporučuji shlédnout videonávod od Albi na konci článku), jsou velmi dobře napsaná a nebudete se v nich nijak ztrácet. Hru jsme testovali ve třech hráčích a zabrala nám necelou hodinu, během které jsme zběsile sbírali suroviny, bojovali a stavěli.

Co nám přišlo trošičku slabší byl finální boss. U draka jsme se většinou dost narozčilovali, u Karaku 2, pokud máte dobrou taktiku a máte dost surovin, je souboj o dost jednodušší. Přesto nás ale možnost ubíjení Temného generála po částech, a zjednodušení tak následného boje protihráčům, zaujala.

Ve hře vítězí ten, kdo sebere nejvíce kamenů duší, které zde nahradily původní poklady. Finální boss má cenu 4,5 vítězných bodů: upustí totiž masivní arcikámen duše. Hra tedy opět dává šanci vyhrát i tomu, komu se během průběhu hraní třeba moc nedařilo, což je prostě fajn.

Drak je mrtev, ať žije generál!

Takže k otázkám z úvodu: povedl se Karak 2? Vyrovnal se jedničce? Mám obrovskou radost z toho, že můžu říct, že ano! Hra působí odlišně, herní mechaniky se změnily, ale stále máte při jejím hraní takový ten hřejivý pocit, že prostě hrajete Karak. Je ideální na večery s rodinou či s přáteli, kdy nechcete hrát nic extra náročného, ale přesto se chcete pobavit a zaházet si kostkami. Za mě a mou herní skupinku doporučuji Karak 2 všema deseti!

Karak 2

92% Skóre

Krásně graficky zpracovaná hra plná bytelných komponentů a odvážných hrdinů. Učení se pravidel ani její hraní vám nezabere moc času, zábava je ovšem zaručena!