Motorkář Takeshi Hongo je unesen záhadnou organizací SHOCKER. Ta do něj vložila kybernetické implantáty a chystala se mu vymýt mozek, aby se stal jejich mocnou zbraní – kobylčím kybernetickým válečníkem Bata-Aug. Před samotným vymytím mu pomůže utéct Ruriko Midorikawa. Pří útěku se s vojáky SHOCKERu odhaluje Takeshi stinnou stránku svých augmentací, o které se nikdy neprosil. S pomocí Ruriko přijme svůj osud a stane se ochráncem lidstva, bojovníka za spravedlnost a noční můrou organizace SHOCKER.
Takeshi Hongo je Kamen Rider!
Zrod maskované legendy
Shin Kamen Rider je nová adaptace původního seriálu Kamen Rider z roku 1971 od studia Toei. Jde o proměňujícího se hrdinu, takzvaného „Henshin hero“ a formou spadá pod tokusatsu seriály. Patří mezi největší tokusatsu frančízy v Japonsku spolu se Super Sentai taktéž od studia Toei a Ultraman, za kterým je ale podepsané studio Tsuburaya production. Oproti dvěma zmiňovaným je Kamen Rider mnohem přízemnější. Doslova. Neobsahuje obrovské mechy ani obří monstra.
V 60. letech závody v dobývání vesmíru dosahovaly vrcholu a technologie šla velkými kroky vpřed. To inspirovalo mnohé tvůrce, a tak jste na západě mohli v televizi vidět dnes už kulturní fenomény jako Star Trek nebo Doctor Who. V Japonsku úspěšně řádila Godzilla, která se už stala ochránkyni planety Země a po boku Mothry a Rodana čelila mimozemské invazi a Kingu Ghidorahovi. Trikař Godzilly Eiji Tsuburaya zaznamenal úspěch s vlastní produkcí jako byli Ultra Q a později Ultraman.

Studio Toei chtělo naskočit taky na science fiction vlnu. Na spolupráci byl osloven Shotaro Ishinomori, kdy za ním producenti přišli s konceptem maskovaného hrdiny. Původně se pracovalo s myšlenkou adaptace Ishinomorovi mangy Skullman, ale nakonec Ishinomori přišel s originálním nápadem – motorkářem, který dostane kybernetické augmentace a je z něj kobylčí kybernetický bojovník.
Někomu může přijít zvláštní, že si jako hlavního hrdinu vybrali právě kobylku. Pokud jde o Japonsko, tak v popularitě hmyzu vítězí roháčové a nosorožíci. Za tohle může Ishinomorův syn, kterého když se Shotaro při vymýšlení zeptal, podle jakého brouka má hrdina být, odvětil, že právě kobylka.
Kamen je japonský výraz pro masku. A jestli vám vadí dnešní trend užívání anglických slov, tak v Japonsku tohle frčí už dlouho. Proto se sáhlo pro anglickém rider – jezdec.
Maskovaný jezdec, Kamen Rider byl na světě.
Maskovaný jezdec přijíždí
3. dubna 1971 se na televizních obrazovkách vysílala první epizoda Kamen Rider. Takeshi Hongo je student se zálibou v motorkách. Unese ho tajemná organizace SHOCKER s cílem použít Takeshiho jako základ pro svého dalšího supervojáka, který ji má pomoct ovládnout svět. Nejdřív z Takeshiho udělají kyborga (v japonštině používají Kaizou-Ningen, modifikovaný člověk), a následně mu chtějí vymýt mozek. Než ale proces vymývání započne, je Takeshi vysvobozen vědcem SHOCKERu, profesorem Hiroshi Midorikawou.
Takeshi spolu s profesorem uniknou. SHOCKER ale unese profesorovou dceru Ruriko. Takeshi Hongo důsledkem okolností přijme, kdo nyní je. Aby zachránil Ruriko a porazil agenty SHOCKER se stane bojovníkem dobra, maskovaným jezdcem.
Takeshiho Honga ztvárnil Hiroshi Fujioka, který se do role opřel naplno. Nazpíval i úvodní znělku, která má až westernový vibe. Což určitě není náhoda. Když si odmyslíme onen sci-fi háv, tak jsme v příběhu o jezdci, co na svém oři brázdí krajinou a cestou pomáhá potřebným. Z popisu určitě někomu naskočila vzpomínka na Odpadlíka.
Fujioka také odehrával svoji roli v kostýmu a dělal i kaskadérské scény. V tomto si dlouho udržoval jedinečnost. Až do roku 2014, kdy přišel Kamen Rider Gaim s herečkou a kaskadérkou Minami Tsukui.
Bohužel měl nehodu na motorce a zranění mu znemožňovalo pokračovat normálně v natáčení. Proto po 13 epizodách Takeshi Hongo odešel pátrat po SHOCKER mimo Japonsko.
Nahradil ho Hayato Ichimonjo v podání Takashi Sasakiho. S novým Riderem se i pozměnil tón seriálu. Ukázalo se, že seriál se těší vysoké popularitě mezi dětmi. Seriál se stal míň temný a víc přístupný mladšímu publiku.
Sasaki narozdíl od Fujoky neměl řidičský průkaz na motocykl, což hodně omezilo jeho ježdění. A podepsalo se i na jeho způsobu proměny. Byl to až druhý Kamen Rider, který přišel s ikonickou pózou a pokřikem: „HENSHIN!“
Čeho si jde všimnout na první pohled, tak je určitá lacinost. Seriál Kamen Rider byl opravdu velmi laciný. Nejen na poměry sci-fi, kdy rozpočet Kamen Ridera nebyl ani poloviční než u Ultramana, ale i na poměry japonské televize obecně, protože stál na epizodu méně než tehdejší soap opery.
Nízký rozpočet nutil tvůrce ke kreativním řešením. Po trikové stránce se sahalo k nejstarším trikům v historii jako je prostě střih nebo pouštění záběrů pozpátku. Když byl potřeba větší dav, než měli tvůrci k dispozici, znovu pomohl střih a šikovné kamerové úhly. Pro vytvoření atmosféry se musely tvůrci spokojit s jednoduchým svícením. Natáčelo se na odlehlých místech, v průmyslových oblastech nebo zavřených továrnách. Kostýmy se často recyklovaly a už při návrhu se kladl důraz na jednoduchost. Tehdejší Kamen Rider má daleko k ninja rytíři v plné zbroji, jakým bývá dnes.
Výrazným prvkem jsou také zvukové efekty jako v momentě, kdy se Kamen Rider poprvé objeví na scéně. Dohromady tento mix vytvořil unikátní vizuální identitu, díky které je rozpoznatelný oproti jiným tokusatsu jakým je například Ultraman. A i když Kamen Rider nemá tak nízký rozpočet, pořád to nejsou kdovíjak veliké peníze a vzhledem k obrovskému množství epizod se stále musí šetřit a mnohé z původně čistě rozpočtových prvků se udržely dodnes. Kamen Rider si tak stále drží svoji identitu.
Americká země není pro Jezdce
Kamen Rider je v Japonsku obří fenomén. Je zapsán hluboko do DNA japonské popkultury. Ustálil žánr proměňujících se hrdinů – henshin hero. Jde se tak setkat s referencemi na něj v různých anime.



Kromě Japonska se těší popularitě v dalších zemí jihovýchodní Asie, kde vznikají podobné seriály Kamen Riderem inspirované. Oproti Godzille a nebo Super sentai se nikdy nepodařilo Kamen Ridera vyvést na západ. Poprvé se o export pokusil Haim Saban, kterému už se podařilo poameričtit Super sentai jako Power Rangers – Strážci vesmíru.
Jako Masked Raider – Maskovaný jezdec byl představen ve třetí sérii Strážců Vesmírů. Následovala jedna série. Oproti Strážcům vesmírů se Maskovaný jezdec nesetkal s úspěchem a celá značka byla odložena k ledu. O druhý pokus se postarala stanice CW s Dragon Knight. Seriál byl fiasko, dokonce se ani neodvysílal celý. Diváci ho mohli kompletní vidět až internetu.
Maskovaný Hideaki Anno
Hideaki Anno je velký fanoušek tokusatsu jako jsou Ultraman nebo Kamen Rider. Tak velký fanoušek, že o něm koluje i řada mýtů dokonce mezi japonskými fanoušky. Částečně má na tom zásluhu i Hideakiho manželka Moyoco – mangaka, která stojí za biografickou komediální manga sérií Kantoku Fuyuki Todoki – Insufficient Direction o životě velikého otaku, jakým Hideaki Anno nepochybně je. Jedním z těchto mýtů je například to, že Hideaki Anno měl na svatbě místo klasického obleku kostým Kamen Ridera. Tohle už je vyvráceno fotografií ze svatby.

Vliv tokusatsu je v jeho tvorbě patrný, Neon Genesis Evangelion nevyjímaje. V Evangelionu je hlavně vidět vliv Ultramana, který byl také plný křesťanské symboliky. Při produkci třetího dílu Rebuild of Evangelion se Hideaki Anno se seznámil s Muneyukim Kiiem z Toei Company, která měla na starosti distribuci. Anno vyjádřil svoji touhu natočit vlastní Kamen Rider film.
Chvíli trvalo než vůbec začala produkce. Anno mezitím natočil Shin Godzilla a napsal scénář k Shin Ultraman. Shin Kamen Rider byl ohlášen na rok 2021 k 50. výročí značky. Produkce se ovšem protáhla kvůli pandemii COVID-19, což vedlo k problémům, přičemž některé z nich pramenily přímo z Annova tvůrčího přístupu. Ale k tomu se dostaneme.
Nový maskovaný Jezdec
Nejde o první remake původního Kamen Ridera. Hideaki Anno se ale oproti svým předchůdcům rozhodl vrátit víc ke kořenům. Film adaptuje prvních 13 dílů, které tvořily arc Takeshiho Honga, než jeho úlohu převzal Hayato Ichimonji. Dalším zdrojem byla manga Shotara Ishinomoriho a Annova vlastní invence.


A začínáme opravdu výbušně. Takeshi Hongo s Ruriko Midorikawou ujíždějí na motorce před tajemnými pronásledovateli. Honička, výbuchy, havárie. Ruriko je zajata Kumo-augem (Pavoučí aug) a jeho vojáky ze SHOCKERu převlečené za policisty. Než stihne Kumo-aug Ruriko oslepit, objeví se Batta-aug (kobylčí aug) a pobije všechny vojáky SHOCKERu.
Po boji si Takeshi Hongo vnímá změny při proměně na Batta-auga. Hlavně má mnohem větší agresivitu a násilnost. Ruriko mu osvětlí situaci, daruje mu ikonickou rudou šálu a dá mu nové jméno – Maskovaný jezdec, Kamen Rider.
Druhá konfrontace s Kumo-augem už je v jiném duchu. Takeshi už ne jako Batta-aug, ale jako Kamen Rider porazí Kumo-auga. Jeho a Ruriko osloví vládní činitelé, aby jim pomohli s vyšetřováním organizace SHOCKER, strůjce Takeshiho augmentací.
Takeshi a Ruriko vyšetřují jednotlivé augy od SHOCKERu. Dojde na konfrontaci s dalším produktem SHOCKERu – Batta-augem 02, aby se z něj také stal Kamen Rider. Oba Rideři pak společně musí zastavit ultimátní cíl SHOCKERu – vyhubení lidstva a sjednocení všech duší a dosažení ultimátního štěstí.
Augmentace boje se zlem
Takeshi Hongo je kyborg, ale o augmentace se nikdy neprosil. Má díky nim ohromnou sílu, takže když člověka udeří do obličeje, prorazí zvukovou bariéru a rozdrtí mu hlavu. Zároveň ale, když projde proměnou a aktivují se, tak se promění. Stane se monstrem. A v tu chvíli ho augmentace neovlivňují jen fyzicky, ale i mentálně.

Se zabíjením má Takeshi problém. Má smysl pro spravedlnost. Chce primárně lidi chránit, zároveň ale nechce udělat stejnou chybu jako jeho otec. Ten jako policista zemřel při výkonu služby, když se snažil zastavit vraha s nožem.
Jeho vášní je jízda na jeho motorce Cyklón. Což je pro Takeshiho příznačné, jelikož na motorce jezdíte většinou sami. A Takeshi je sám.


Nejinak je tomu i u Ruriko Midorikawy. Ta se dočkala velké změny oproti původnímu seriálu, kde plnila hlavně úlohu dámy v nesnázích. Ruriko je tady umělý člověk, vytvořena v laboratoři, vychována svým otcem v organizaci SHOCKER. Její umělý původ jí dává do ranku zvláštní schopnosti, které z ní dělají skvělou hackerku. Zároveň se to ale podepisuje na jejich sociálních schopnostech. V SHOCKERu měla jedinou kamarádku. Ruriko připomíná jinou postavu Hideakiho Anna – Rei Ayanami z Neon Genesis Evangelion.

Při plnění svého úkolu v sobě nacházejí Ruriko a Takeshi sympatie a sbližují se. Tahle romance je kritizovaná jako zvláštní a místy trapná, ale dává dokonalý smysl. Bavíme se o osamělém klukovi, který moc mezilidských vztahů nemá a umělé dívce, která je na tom ještě hůř a mohla by klidně být na spektru.

Osamocenost boje za spravedlnost
Pocit osamělosti a izolace se nese celým filmem Shin Kamen Rider. Drtivou většinu filmu je ústřední dvojce sama. A když nepočítáme pěšáky SHOCKERu, tak jsou ve filmu jen dvě scény, kde je dav a z toho jedna je flashback. Jak moc za to můžou opatření kvůli pandemii, během které se film natáčel, těžko říct. Ale nějakým způsobem je v něm zachycen zeitgeist, kdy jsme byli všichni tak nějak izolovaní (dobře, pro mě jako asociálního introverta to nebyla zas taková změna).

Působí to jako by hrdinové byli izolováni od zbytku světa. Navzdory faktu, že s nimi zbytek světa jedná. Osloví je lidi ze zpravodajství. Navíc, oproti zvyklostem superhrdinských filmů tady fungují bezpečnostní složky a armáda se pokusí zastavit hlavního záporáka. Nevidíme ale samotnou akci, jen její následek – mrtvé členy speciální jednotky.
Takeshi a Ruriko se tak přesouvají od jednoho auga SHOCKERu k dalšímu a ti jsou na tom dost podobně. Mají sice své podřízené, ale jsou podobně osamělí. V určitých momentech působí jejich porážka až tragicky. Své štěstí tak nacházejí jak šílenci ve vraždění, biologických zbraních nebo totální kontrole.
SHOCKER a jeho temné plány
Velkým updatem oproti originálu prošla organizace SHOCKER. Původně ten název nebyl žádná zkratka. Název SHOCKER zněl dostatečně zlověstně a badass pro temnou organizaci. V dnešních henshin hero seriálech slouží jako záporáci nějaký šmejd z vesmíru/jiné dimenze/pravěku. Ve svých počátcích ale roli záporáků zastupovali zlovolné organizace inspirované Yakuzou, které chtěly ovládnout svět. Svůj vliv na tohle sehrály mimo jiné i bondovky. SHOCKER byl kybernetická yakuza složena z bývalých nacistů, co chtěla ovládnout svět.

V Shin Kamen Rider SHOCKER znamená Sustainable Happiness Organization with Computational Knowledge Embedded Remodeling – doslova Organizace pro udržitelné štěstí s výpočetní znalostí pro vloženou přestavbu nebo kdybychom se snažili název napasovat Šťastná Organizace Kybernetického Étosového Rozvoje.
Cílem SHOCKERu je vytvoření udržitelného štěstí. Hideaki Anno našel inspiraci v japonském kultu Šťastné vědy (původní název byl Institut pro výzkum lidského štěstí), která má i politický vliv v Japonsku.

SHOCKER si pro augmentaci hledá zoufalé lidi, duševně zlomené, doslova jeden krok od sebevraždy. Dá jim nový smysl, nový život, nový cíl. Vylepší vaše tělo kybernetickými augmentacemi. Zároveň vás přeprogramují (doslova) pro zajištění loajality.
V tokusatsu se často objevuje motiv zoufalého člověka, který byl sveden temnou entitou na temnou stranu. I v našem euro-americkém prostoru známé tyhle příběhy. Některé z vás napadne jistě napadne příběh Anakina Skywalkera z Hvězdných válek nebo v samotném křesťanství figuruje ďábel jako mimo jiné jako našeptávač, který svádí člověka k hříchu.

SHOCKER je řízen počítačovým systémem zvaným „I“. Nechává svým velitelům volnou ruku a vysokou míru samostatnosti. Důležitý je právě ultimátní cíl SHOCKERu. Dosažení udržitelného štěstí.
A jak toho chce dosáhnout? Tady jde asi nejvíc cítit vliv Annova předchozího díla Neon Genesis Evangelion
SHOCKER jako zvěstovatel nového zrodu
Jen upozorním, že celá tahle kapitola rozebírá jeden z klíčových motivů jak filmu Shin Kamen Rider, tak anime série Neon Genesis Evangelion. Jde tedy o zásadní spoilery pro obě díla. Pokud si nechcete tohle vyzradit, přeskočte na další kapitolu.
Ichiro Midorikawa, starší bratr Ruriko, vede jednu divizi SHOCKERu. Pro splnění hlavního cíle vytvořil projekt Habitat. Ten má sjednotit všechny lidské duše. Lidstvo se tak posune a nebude existovat žádná bolest. Aby toho dosáhl, musí všechny lidi zabít.

Že to zní povědomě? Ano, stejný cíl měla organizace SEELE, která usilovala o (primárně vlastní) povznesení na vyšší úroveň přivedením všech duší do „instrumentality“. Kde v jednotě najde lidstvo harmonii.
V Evangelionu byl podobný osud zavržen jako neúplný a vlastně jen projev zoufalé touhy uniknout. Pro plnohodnotný život je potřeba přijmout i jeho bolestivé stránky. Nepřetržité štěstí je vlastně nedosažitelná iluze, pro kterou ještě musíte obětovat své vlastní já. Shinji to pochopil, proto se byl schopný vrátit do našeho světa.

Generálové SHOCKERu byli před procesem augmentace zoufalí lidé v těžké situaci. SHOCKER podobně jako ďábel umožní těmto zoufalcům provést jejich temné touhy, postavit se světu, který je do zoufalé situace dostal. Kuro-aug našel štěstí v zabíjení, Hachi-aug v totální kontrole.
Takeshi je oproti nim jiný. Má cit pro spravedlnost a snaží se chránit slabé. Dostal „dar“, o který se neprosil, ale přijmul ho. Takový je život. A nejen že ho přijmul, ale využil ho pro lepší svět.
Rider JUMP! Rider KICK!
Už z traileru zaujmou extrémní detaily obličejů z nadhledu. Extrémní záběrování z netradičních úhlů se ve filmu objevuje docela často. A to i v bojových scénách, na kterých jde v průběhu filmu vidět asi největší Annův problém, se kterým se potýká už od Evangelionu – razantní změny během produkce za pochodu.
A začneme zostra. Po divoké honičce se Kumo-aug pokusí oslepit Ruriko, ale zařinčí ostrý zvuk a divoký zoom ukáže našeho hrdinu. No, hrdinu… Batta-auga. Následuje neskutečně chaotická bitka, kde Batta-aug drtí hlavy a prokopává hrudníky pěšáků SHOCKERu. Není se čemu divit, když vaše pěsti překračují zvukovou bariéru.
Následuje odhalení, jaké monstrum se pod maskou skrývá a krátká pauza.

Druhá bitva a přímá konfrontace s Kumo-augem se na první pohled jeví stejně. Stejná brutalita, podobný chaos, ale něco se změnilo. Už tu nebojuje Batta-aug, ale Takeshi Hongo, Kamen Rider. Už to není řádění monstra, ale triumfální boj dobra se zlem.
Úvodní dvě bitvy působí na první pohled zvláštně a chaoticky. Jsou poměrně divoce stříhané. Velkou roli hrají trampolíny a lana, takzvané wire-fu. Podobu bitvy dost ovlivnilo rozhodnutí, aby bitvy připomínaly originál. Akce je hodně fyzická. Má drive. Je to ten Kamen Rider.
Úvodní dvě bitvy jsou v jádru dost podobné, ale přitom působí neskutečně rozdílně. Sledujeme přerod Takeshiho Honga z Batta-auga na Kamen Ridera.
Svoji zásluhu má na tom i hudba. O ni se postaral Taku Iwasaki. Ten má v portfoliu například soundtrack k Tengen Toppa Gurren Lagann, anime seriálu, který byl mimo jiné inspirován i tokusatsu. A soundtrack funguje jak má. A právě on podtrhuje rozdílnost oněch dvou bojových scén. A i když ve druhé bojové scéně se rozezní přearanžovaná verze Let’s go!! Rider Kick, je celý souboj prostě kulervoucí.
Jenomže jak produkce pokračovala, Hideaki Anno začal měnit svoji představu o podobě filmu. A v případě soubojových scén nepomáhaly ani nejasné instrukce, což je upřímně docela problém u režiséra. Tyhle změny a problémy vytvářely spory mezi Hideaki Annem a akčním koordinátorem Keiyou Tabuchim. Ty vyvrcholily momentem, kdy se Keiya Tabuchi naštval a odešel z placu a Hideaki Anno se mu přišel omluvit a poprosit ho, aby se vrátil zpátky.
V průběhu produkce se opouštělo od praktických bojů a čím dál víc přecházelo na mocap a CGI animaci. Ovšem rozpočet a deadline neumožňovaly přetočit už hotové bitky. Hideaki Anno je přece jen primárně tvůrce animovaných filmů a v animovaném filmu je možné všechno doladit, tak jak si přejete. U Shin Kamen Ridera tak Anno narazil na limity reality.

Je škoda, že neměl větší důvěru v kaskadérský tým, který je velmi zkušený. Pevná vize je sice pěkná věc, ale může to být na škodu, když kolem sebe máte lidi, kteří v daných jednotlivostech jsou lepší. Veškerým komplikacím nepomáhaly ani problémy s rozpočtem (u Hideakiho Anno to není poprvé) a s časovým harmonogram (a vlastně ani podruhé).
Scéna, která tak měla být akční vrchol filmu, tedy souboj Takeshiho Honga a Hayata Ichimonjiho bok po boku proti 11 Shocker Riderům, je celá udělaná přes CGI a navíc ve tmě. Takže z finálního double rider kicku moc neuvidíte.
Odjezd Maskovaného jezdce
Shin Kamen Rider je milostný dopis dobrodružnému sci-fi ze 70. let se vším dobrým i zlým. Hideaki Anno je osobitý režisér se vším dobrým i zlým. Podává příběh kobylčího kyborga bez snahy o nějakou ironizaci či zesměšňující pomrkávání, jak jsme zvyklí u mainstreamových superhrdinských filmů. Ano, Shin Kamen Rider je superhrdinský film. Místy svérázný a zvláštní, ale ve výsledku strašně upřímný.

Jde o citlivý příběh o samotě, izolaci, přijetí nešťastných okolností a hledání vlastního štěstí. Je to jeden z těch riskantních filmů, ale pokud máte rádi tvorbu Hideakiho Anna nebo hledáte něco neobvyklého, tak za pokus stojí.
Je to jízda jednoho kybernetického jezdce s rudou šálou.
Název | Shin Kamen Rider |
Originální název | シン・仮面ライダー; Šin Kamen Raidá |
Délka | 121 minut |
Studio | Toei, Khara |
Scénář | Hideaki Anno |
Režie | Hideaki Anno |
Hodnocení na agregátních portálech | |
MyDramaList.com | 7.8 |
csfd.cz imdb.com letterboxd.com rottentomatoes.com – tomatometer rottentomatoes.com – audience | 50 % 6.1 3.6 z 5 89 % 84 % |
