Anime Filmy & seriály Recenze

The First Slam Dunk: basketbalové anime v kinech

Pokud nejste zrovna manga či anime nadšenci, je možné, že vám série Slam Dunk unikla. Jedná se o starší dílo: v tištěné verzi vycházela v letech 1990-1996, seriál běžel v letech 1993-1996. Vypráví příběh teenagera Hanamichi Sakuragiho a jeho basketbalového týmu ze Šóhocké střední školy: manga se stala osmou nejlépe prodávanou mangou v historii, a její autor, Takehiko Inoue, dostal v roce 2010 ocenění od Japonské basketbalové federace za pomoc s popularizací basketbalu v Japonsku.

A nyní tu, po všech těch letech, máme i v našich kinech film z roku 2022: The First Slam Dunk od Toei Animation, jehož scénář a režii neměl na starosti nikdo jiný, než sám autor Inoue. Snímek letos získal japonskou Cenu akademie za animaci roku. O čem tedy pojednává?

Důvtip a síla vůle

Film se točí kolem Rjóty Mijagiho – „Bleska“ – rozehrávače basketbalového týmu střední školy Šóhoku. Ten má na svých zádech naloženo opravdu hodně: je na basketbalistu malý, a co ostatní dohání výškou, on musí mrštností a důvtipem. Kromě toho ještě trpí kvůli svému rodinnému zázemí, protože jako by nestačilo, že mu zemřel otec: při nehodě na moři mu zemře i starší bratr Sóta. Ten byl výborným basketbalistou a jeho snem bylo porazit „nezastavitelné hochy ze Sannó“, prestižní školy, která si leta držela statut šampionů středoškolsky ligy. A tak když Šóhockou střední čeká souboj právě se Sannó, vzpomínky na bratra vyplavou na povrch a Rjóta se snaží, společně se zbytkem týmu, předem prohraný zápas vyhrát.

Na první pohled působí film až moc sportovně, přiznám se, že mi trvalo se do něj trochu dostat. Celý basketbalový zápas působí, jako by se někdo pokusil natočit epickou bitvu, jen na hřišti. Hoši provolávají hesla, jako by jim šlo o samotný život a perou se do poslední kapky potu. Na pozadí se ale celou dobu rozehrávají jiné příběhy. Nitka za nitkou pronikáte do zázemí jednotlivých hráčů. Sledujete, jak se zdánlivě chladná matka těžce vyrovnává se ztrátou partnera a syna. Jak dříve hejsek a potížista sklání hlavu a snaží se vést a motivovat spoluhráče. Jak hráči během zápasu čelí vnitřním démonům.

Nakonec tedy The First Slam Dunk vyznívá úplně jinak, než jak začal.

Postavy

Nevím, nakolik vám budou známí dabéři, kteří za hráči stojí. Rjóta Miyagi je dabován Shugo Nakamurou, Hisashi Mitsui má hlas Juna Kasamy, Kaede Rukawa je namlouván Shin’ichiro Kamiou, Hanamichi Sakuragiho mluví Subaru Kimura a Takenori Akagi je nadabován Kentou Miyake. Ani jeden z hlavních představitelů tak nemá hlas původních herců, ale to se dá, vzhledem k době, jaká od prvotní série utekla, pochopit. Nadabováno je to klasicky japonsky, a pokud zavřete oči, ani nepoznáte, že se jedná o sportovní film, spíš vám přijde, jako by šlo, jak jsem říkala již výše, o nějaký epický souboj samurajů.

Co mi lezlo na nervy byla samotná animace. Pokud se podíváte na původní Slam Dunk, může vám animace připadat zastaralá, ale vše je ručně kreslené, a je za tím spousta práce. The First Slam Dunk proti tomu působí strojeně, animace tu je sice velmi detailní, ale také velmi počítačová. Nevím, toto je o vkusu jednotlivého diváka, ale styl, jakým to bylo kreslené, mi bohužel vůbec nesedl. Třeba když se zaměříte na diváky v hledišti, kdy je jasné, že nebudou do detailu nakreslení, tak v tomto renderovaném prostředí působí nepříjemně uměle, až roboticky. Nesedlo mi to.

Co ale musím pochválit je kresba obličejů jednotlivých hráčů, neměla jsem ani ty nejmenší potíže s jejich rozeznáváním, a to navzdory tomu, že mají všichni stejné dresy. Každý z nich má jiné rysy, oči a vlasy, a za to dávám rozhodně palce nahoru.

A ještě jedna věc ohledně designu postav, která mě v konečném důsledku docela pobavila: zaměřte se při sledování na trenéra Sannó. Nepřipomíná vám trochu Chrise Evanse, když hrál v The Gray Manovi?

Hop hop, dejte koš!

Přiznám se, že mi film nesedl, a to se sportovním tématům nevyhýbám, třeba The Blind Side patří mezi mé oblíbené snímky. Ale to je možná i tou pokorou, kterou vyjadřuje. V The First Slam Dunk se hráči raději zmrzačí a padnou mrtví k zemi, než aby prohráli. Společně s přespříliš digitální animací se tak bohužel řadí k těm horším filmům, které jsem letos viděla. Je to ale možná také tím, že nejsem fanynkou původní série a nejsem úplně cílovou skupinou. Ale pevně věřím, že pokud jste na Slam Dunk vyrostli a patříte k jeho fanouškům, bude The First Slam Dunk láskyplnou vzpomínkou, kterou si naplno užijete.

Film byl ke shlédnutí v předpremiéře na letošním Advíku (děkujeme za možnost shlédnutí!), v tuzemských kinech startuje 10. srpna 2023.

The First Slam Dunk

60% Skóre

Ambiciózní projekt, který primárně cílí na své fanoušky, ale snaží se zaujmout i neznalé původní série. Pokud holdujete sportovním přenosům, určitě si jej užijete! Pokud ne, nebude to pro vás to pravé ořechové...

PLUSY

• Zajímavé drama v pozadí příběhu
  • Vzpomínková část je udělaná nenásilně a zajímavě